DENNE ARTIKKELEN ER PRODUSERT OG FINANSIERT AV VID vitenskapelige høgskole - LES MER.
Både tidligere intensivpasienter og deres pårørende er mer utsatt for angst, depresjon og posttraumatisk stresslidelse, ifølge forsker.(Foto: Stefano Intintoli / Unsplash)
Kritisk syke pasienter: – Systemet legger mye ansvar på de pårørende
– De pårørende påtar seg veldig mye ansvar. Både under
sykehusoppholdet og etter hjemkomst. De trenger å bli sett og fulgt opp av
helsepersonell, sier Stine Irene Flinterud.
Hun er forsker ved VID vitenskapelige høgskole og har forsket på pårørende til kritisk syke pasienter.
Hun har intervjuet elleve pårørende om deres opplevelser gjennom sykdomsforløpet – fra den første kritiske fasen på sykehuset og frem til tiden etter hjemsendelse.
– Vi vet at både tidligere intensivpasienter og deres pårørende er mer utsatt for angst, depresjon og posttraumatisk stresslidelse. Jeg ønsket å se på hvilket behov de pårørende har for støtte og oppfølging underveis, forteller hun.
Påkjenning
for familien
Flinterud har selv jobbet som intensivsykepleier og har sett på
nært hold hva pasienter og pårørende går gjennom.
– Det er en stor påkjenning å være pårørende på en
intensivavdeling. Pasientens situasjon er kritisk. Pårørende lever med en
usikkerhet om hvordan fremtiden blir. Samtidig går ting opp og ned, og situasjonen kan vare over lang tid, sier hun.
Personene som Flinterud intervjuet, beskrev det som viktig å bli
tatt vare på av helsepersonell i den første, kritiske fasen. Det hadde stor
betydning for deres egen følelse av trygghet.
Mange hadde da også gode opplevelser
av å bli sett og roet ned i kritiske situasjoner.
Samtidig uttrykte flere et ønske om at helsepersonell i større
grad viste interesse for dem og deres situasjon, ikke bare som en sideoppgave i
behandlingen av pasienten.
– Det er veldig ulikt hva de pårørende har behov for. Det er
viktig at helsepersonell møter dem med interesse og kan plukke opp hva den
enkelte trenger, sier hun.
Blir
pasientens vokter og talerør
Samtidig som de pårørende selv trengte omsorg og støtte, påtok de
seg et stort ansvar for at pasienten skulle ha det best mulig.
– Familien følte de måtte være der og passe på. Særlig i den
første kritiske fasen, forteller Flinterud.
De pårørende tok ansvar for å snakke pasientens sak. Enkelte
følte også et ansvar for å passe på at pasienten fikk god nok behandling.
En av
de intervjuede familiene satt igjen med en opplevelse av at hvis ikke de hadde
vært til stede, ville behandlingen kanskje blitt avsluttet, og pasienten ikke
overlevd.
Flere av de pårørende tok også rollen som en slags tolk mellom
helsepersonell og pasient.
– De merket når pasienten ikke ble forstått og følte de lettere
skjønte hva pasienten prøvde å kommunisere, forteller hun.
Annonse
Legger
ansvaret på de pårørende
Etter hjemkomst fikk de pårørende en viktig rolle som
omsorgsperson. Men svarene deres viste at mangelen på informasjon og oppfølging
i denne fasen var stor.
– Flere av de jeg snakket med, fikk ingen informasjon. De kom hjem
uten å vite verken hva de skulle gjøre eller hvem de skulle kontakte, forteller
Flinterud.
De pårørende ble sittende med ansvar for alt fra medisiner og
ernæring til å sørge for at pasienten fulgte opp treningsprogrammet sitt.
Flere fikk hjem pasienter med stort behov for oppfølging.
– Systemet legger mye ansvar på de pårørende. Flere opplevde at
pasienten ble sendt hjem i påvente av plass på rehabilitering. De pårørende ble
sittende med alt ansvaret for en person som egentlig trengte mer rehabilitering
og hjelp, påpeker hun.
Informasjon
reduserer utrygghet
Flinterud påpeker at mangelen på informasjon gjorde de pårørende
utrygge i rollen som omsorgspersoner.
– Det er viktig at de pårørende får den kunnskapen, hjelpen,
forståelsen og støtten de trenger for å føle seg trygge i situasjonen, sier
hun.
Hun ønsker å jobbe videre med å få på plass et system som kan
følge opp de pårørende i forbindelse med utskrivelse og etter at pasienten er
kommet hjem.
– De pårørende trenger noen de kan kontakte. I dag blir man gjerne
overlatt til fastlegen, som kanskje ikke vet så mye om situasjonen, sier
hun.
De pårørende manglet også informasjon om hvordan situasjonen kunne
påvirke deres egen helse. En av deltakerne slet med kvalme og brystsmerter
etter å ha vært mye til stede på sykehuset over en lang periode. Hun trodde
årsaken kunne være hjerteproblemer.
Annonse
– Ingen hadde fortalt henne at hun selv kunne få symptomer og
stressreaksjoner av å stå i en så krevende situasjon over lang tid, påpeker
Flinterud.